Mâncatul pe fond nervos

Unii dintre noi suntem afectaţi la nivel mental de stres, la alţii nervii se duc în stomac, iar unele persoane ajung să mănânce pe fond de stres, ca o descărcare pentru acest bagaj emoţional. Această ultimă categorie este şi cea mai afectată de stres pentru că, atunci când mâncatul este folosit ca o formă de calmare a psihicului pentru problemele cotidiene, vor constata că efectul este, de fapt, invers.

Stresul se manifestă diferit de la persoană la persoană, dar ca regulă generală acesta are un interval de manifestare, care se întinde, de regulă, pe o perioadă mai lungă de timp. Stresul se acumulează şi devine aproape un caracter, un mod de a fi. Acesta este mai periculos decât starea de nervozitate, dar asta nu înseamnă că ea este binevenită

     Cum să eviți mâncatul pe fond nervos?

Fiecare dintre noi are ceea ce psihologii numesc „mâncăruri de suflet,” reconfortante. Sunt alimente pe care le alegi doar în unele momente speciale sau când ai o anumită stare de spirit.

De exemplu, atunci când te cerți cu partenerul, obișnuiești să mănânci ciocolată. Când ești neliniștit sau plictisit, mănânci cartofi prăjiți. Când ești deprimat, apelezi la înghețată și prăjituri.

Nu ți se pare ciudat că nimeni nu găsești „alinare” într-un morcov, o roșie sau un măr? Diferența este faptul că fructele și legumele nu conțin o cantitate mare de grăsimi. Prin urmare, nu oferă aceeași satisfacție creierului. Acesta este primul semnal de alarmă care te atenționează că trebuie să eviți mâncatul pe fond nervos.

     Iar pașii care ar trebui urmați ar fi:

Află dacă îți este foame cu adevărat

Acesta este cel mai greu pas, însă dacă treci peste el, ceilalți vor fi floare la ureche.

Dacă ești atent, vei observa că tristețea te face să mănânci anumite lucruri. Sunt alimente pe care în alte momente sau alte stadii ale vieții nu le-ai consuma.

Foamea fizică se instalează treptat, dar nu reprezintă o urgență și nici „nu face pretenții” la mâncare. Această senzație nu provoacă emoții negative, cel mai important lucru fiind să o satisfaci.

Pe de altă parte, foamea apărută pe fond nervos este bruscă și urgentă. În plus, cere numai anumite alimente. Această senzație îți provoacă un sentiment de vinovăție sau rușine. Totodată, ea nu poate fi niciodată astâmpărată.

     Identifică momentele în care mănânci „de plăcere”

Este foarte important să fii atent la felul în care te simți pentru a descoperi dacă dorința de a mânca este generată de o nevoie fizică.

De exemplu, ține cont de anumite aspecte precum: faptul că ai luat o notă rea la un examen, o greșeală făcută la serviciu, o ceartă cu familia, etc. Dacă de fiecare dată când te confrunți cu aceste situații, începi să devorezi toată mâncarea pe care o găsești pe acasă, este posibil ca „foamea” ta să își aibă originea în starea de tristețe, și nu în stomac.

Analizează momentele în care ești mai predispus să mănânci în mod compulsiv. În acest fel, poți ști când este mai bine să stai departe de bucătărie sau frigider.

Ascunde tentațiile

Poate părea un sfat extremist, însă este foarte eficient în primele dăți în care încerci să te ferești de mâncatul pe fond nervos.

Dacă mergi în bucătărie să îți iei niște ciocolată și nu găsești decât o portocală, ai două opțiuni: mănânci portocala sau te întorci de unde ai venit. Însă dacă îți este poftă de ceva sărat și ai pregătită o porție de cartofi prăjiți, ce faci? Îi mănânci, bineînțeles.

Totodată, dacă te uiți puțin în cămară și găsești niște rondele de orez, cel mai probabil le mănânci. Poate că aceasta nu este soluția pentru a renunța la obiceiul de a mânca pe fond emoțional. Însă poți evita să mănânci în exces și să te îngrași, lucru care se întâmplă atunci când optezi pentru alimente nesănătoase.

     Preia controlul asupra situației

     Deja ai identificat momentele în care mănânci pe fond nervos. Următorul pas este să te concentrezi asupra altor aspecte și să preiei controlul asupra situației.

Impulsul de a mânca atunci când ești trist va fi foarte puternic. Va trebui să fii strict cu tine însuți și dedicat pentru a câștiga această luptă.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.