Viața fără zahăr

Imaginați-vă cum ar fi sa vă treziți într-o zi debordând de energie, fără să apelați la cafea, cola sau energizante! Este timpul să dați ceasul biologic înapoi, la faza în care nu aveați nevoie de zahăr pentru a vă simți mulțumit! Probabil a-ți experimentat cât de greu este sa spuneți NU unui pătrățel de ciocolată sau a unei felii în plus de tort, chiar dacă știți că nu sunt sănătoase. Dar cunoașteți cauzele acestor pofte nestăpânite?

Mai mulți cercetători sunt de părere că pofta de dulce este una instinctivă. Atunci când ne hrănim, glucoza este absorbită de către celulele din sânge și distribuită mai departe către toate celulele organismului. Glucoza joacă însă un rol special pentru creier, ea fiind sursa principala de hrană a celulelor nervoase, în mod bizar, gustul de zahăr oferind acestuia un impuls imediat.

De unde apare nevoia de a consuma zahăr ?

Relația înșelătoare existentă între zahăr și creier începe încă de la naștere. Într-un studiu recent al Universității din Washington, s-a descoperit că nou-născuții au o preferință aparte pentru aromele dulci, comparativ cu alte arome, tocmai de aceea, copiii sunt mult mai tentați să consume dulciuri față de adulți. Explicația pentru această predispoziție este un rezultat al evoluției genetice, dacă e să luăm în calcul faptul că predecesorii noștri nu aveau această sursă la dispoziție, decât în câteva fructe sau legume. Paradoxul face ca, în prezent, zahărul să fie unul dintre cele mai întâlnite ingrediente din compoziția alimentelor moderne. Mulți părinți preferă să-i priveze pe cei mici de dulciuri, tocmai pentru a nu sprijini formarea acestui obicei.

Nu în forma pură, pentru că majoritatea își imaginează că este vorba doar despre micile cubulețe albe. Gândiți-vă că zahărul se găsește acolo unde nici măcar nu v-ați aștepta, cum ar fi în legumele congelate sau în sosurile picante. Consumând în mod regulat zahăr, educăm creierul să formeze noi șabloane de funcționare, acesta fiind capabil, în mod automat, să elibereze „hormonul fericirii”, serotonina.

Pentru a trece la un stil de viață sănătos, bazat pe o alimentație fără zahăr, trebuie să urmați 4 pași esențiali:

1.Să adăugați în dieta dumneavoastră grăsimi sănătoase , proteine și fibre

Proteinele, în special la micul dejun, ajută la restabilirea unui nivel echilibrat de insulină. Pentru că pofta pentru dulce nu vine din nevoia fiziologică a corpului pentru energie, ci de la centrii nervoși care au nevoie de o recompensă, mâncând proteine veți reuși sa stopați această nevoie. Este recomandat să alegeți surse proteice de natură organică, precum carnea de vită, pui sau curcan, ouăle, lactatele și chiar pudrele proteice.

Grăsimile sănătoase mențin senzația de plin pentru o perioadă lungă de timp, restabilind echilibrul celulelor din sânge. Adăugați în dieta dumneavoastră, pe lângă proteine și grăsimi sănătoase ca: ulei de măsline extra-virgin, ulei de cocos sau lapte de cocos, nuci și semințe, avocado și ulei de pește bogat în acizi grași omega-3 . Vă veți simți energizat mult mai repede și pentru o perioada mai lungă de timp, decât dacă ați fi alege carbohidrați sau zaharuri.

2.Să scoateți zahărul treptat din dieta dumneavoastră

Nu puteți trece la o dieta fără zahăr de pe-o zi pe alta, ci este nevoie de pași mărunți și de schimbări esențiale. Încercați mai întâi sa reduceți consumul de zahăr la jumătate. Cel mai bine este să reduceți această poftă de dulce prin înlocuirea zahărului cu alte alimente dulci. Puteți alege un ceai sau un smoothie, de exemplu. De asemenea, de câte ori simțiți că vreți să mâncați ceva dulce, alegeți un produs bogat în proteine sau fibre, cum ar fi o mână de alune, un fruct, un pahar cu lapte etc. Puteți să consumați în continuare alimente care conțin zahăr, în mod natural, cum sunt fructele sau laptele. Aveți grijă însă la cantitate!

3.Să faceți exercițiile corect

Și nivelul de activitate fizică declanșează nevoia de a consuma zahăr. Exercițiile cardio de lungă durată vă pot determina să vă doriți să consumați mâncăruri ce conțin zahăr sau carbohidrați, spre deosebire de cele cu greutăți, care nu declanșează aceiași stimuli. Alegeți exercițiile cu greutăți, exerciții izometrice, yoga sau pilates . Puteți să le alternați cu cele cardio, dar renunțați la alergatul pe distanțe lungi si la alte activități de lungă durată, până când vă obișnuiți cu noile obiceiuri. Apoi puteți relua activitatea.